Please choose your preferred language

English Afrikaans

Akne

Akne on moderni ihovaiva. Useimmille perinteisimmillä maaseudun elämäntavoilla eläville ihmisille akne on täysin tuntematon. Nykyään yli 80 % teini-ikäisistä ja 4 % aikuisista kärsii tästä tulehduksellisesta ihosairaudesta.

Näemme aknen epäsopivana sairautena. Muutaman sadan vuoden aikana elämäntapamme ovat muuttuneet niin nopeasti, että geenimme eivät pysy perässä. Me olemme kehittyneet aktiivisiin ulkoiluolosuhteisiin metsästäjä-keräilijöinä. Nykyään elämäntapamme ovat paljon liikkumattomampia ja ovat eristäneet meidät luonnosta. Tämä yhdistettynä ihoa riisuvien kemikaalien, synteettisten tuotteiden ja voimakkaiden puhdistusaineiden käyttöön on johtanut siihen, että ihomme on kroonisen subkliinisen tulehduksen ja mikrobiomin epätasapainon tilassa. Yksi lopputulos tästä on akne.

Perinteisessä aknen hoitotavassa ei aseteta etusijalle mikrobiomia; siinä poistetaan iholta tali voimakkailla puhdistusaineilla ja retinoideilla ja julistetaan sota mikrobiyhteisöille antibiooteilla. Me käytämme erilaista lähestymistapaa. Uskomme biotekniikan ja uusien mikrobiomitieteen löytöjen auttavan ihoasi jäljittelemään luonnollisesti niitä olosuhteita, joita varten se on kehittynyt.

Essen Clarifying linjan tuotteet sisältävät lähes kaksi miljardia probioottibakteeria millilitraa kohti ihon mikrobiomin palauttamiseksi ja immuunivasteen parantamiseksi. Olemme sisällyttäneet D-vitamiinin kompensoimaan sisätiloissa elämistä, bakuchiolia luonnollisena korvikkeena synteettiselle retinoideille, sekä prebiootteja ihon mikrobiomin parantamiseksi. Clarifying linja osoittaa, että voimme tarjota tehokkaan ja kestävän ratkaisun aknen ja ongelmaihon perimmäisiä syitä vastaan ilman, että tarvitsemme synteettisiä ainesosia jotka saattavat saastuttaa ihon ekosysteemin.

 

ELÄMÄNTAPOJEN HUOMIOON OTTAMINEN

  • Syö hyvälaatuista probioottilisää. Yritä sisällyttää ruokavalioosi fermentoituja ruokia kuten hapankaalia ja kimchiä, jotka parantavat suoliston mikrobien monimuotoisuutta.
  • Vietä vähintään 15 minuuttia auringossa joka päivä ilman aurikovoidetta, jotta iho voi syntetisoida D-vitamiinia. Aknen vakavuus liittyy tiiviisti D-vitamiinin puutteeseen.
  • Vältä vaahtoavia ja alkoholipitoisia kuivattavia tuotteita, sillä molemmat voivat vaikuttaa ihon luonnollisen mikroflooran terveyteen.
  • Pyri ylläpitämään terve painoindeksi (BMI) ja välttämään sokeria ja muita elintarvikkeita, joilla on korkea glykeeminen kuormitus. Kohonneen painoindeksin ja aknen välillä on yhteys. Lihavilla ja ylipainoisilla yksilöillä on yleensä korkeampi glykeeminen kuormitus ja korkeampi androgeenitaso, joka voi lisätä talin tuotantoa ja aknen riskiä.
  • Liiku säännöllisesti ja hikoile kunnolla, jotta hiki pääsee iholle.
  • Nuku riittävästi ja pyri vähentämään stressiä. Sekä huono uni että kohonnut stressi liittyvät akneen.
  • Ole yhteydessä luontoon mahdollisimman paljon. Immuunijärjestelmämme odottaa jatkuvaa hyvänlaatuisten, luonnollisten mikrobien virtausta. Nykyaikaisessa elämäntavassa saamme lähinnä ihmisperäisiä mikrobeja kodeistamme ja työpaikoiltamme.
  • Monet edellä mainituista riskitekijöistä liittyvät terveyteen. On suositeltavaa syödä ruokaa, jossa on alhainen glykeeminen kuormitus, hoiditpa sitten aknea tai et. On myös hyvä liikkua tarpeeksi, nukkua hyvin ja pyrkiä välttämään kroonista stressiä. Kaikki nämä tekijät liittyvät terveyteen ja tukevat juuri sitä, mihin olemme aikoinaan kehittyneet.