Please choose your preferred language

English Afrikaans

Pigmentaatio

Ihon pigmentaatio-ongelmat aiheutuvat melaniinin epätasaisesta kerrostumisesta ihossa.

Syyt voivat olla geneettisiä tai ne voivat aktivoitua ulkoisista tekijöistä ja helpommin hallittavissa olevista tekijöistä. Melaniini syntyy ihoon melatinosyyteistä. Melanosyyttien terveys on avain lähes kaikkiin pigmentaatio-ongelmiin.

Pigmentaatio-ongelmat voidaan jakaa hypopigmentaatioon (vaaleat läiskät) ja hyperpigmentaatioon (tummat läiskät). Läiskät voivat olla laajoja (esim. vitiligo) tai lähes huomaamattomia. On olemassa yli 70 erilaista pigmentaatiohäiriöitä.

UV-säteily on pigmentaatiota pahentava tekijä, mutta niin on myös D-vitamiinin puutos. Suurella määrällä väestöstä D-vitamiinitasot ovat erittäin alhaisia, johtuen elämäntavoista (sisällä oleskelu). Sopiva määrä auringossa oleskelua on elintärkeää sekä kehosi että ihosi terveydelle. Tämä voi kuulostaa ristiriitaiselta, mutta 15 minuutin maltillinen altistuminen auringolle laajoille kehon alueille muutaman kerran viikossa on terveellistä.

Lääkitys, reaktiot kemikaaleille altistumisesta sekä hormonimuutokset voivat myös olla ensimmäisiä pigmenttimuutoksia laukaisevia tekijöitä.

 

ELÄMÄNTAPOJEN HUOMIOINTI

  • Toistuva, maltillinen altistuminen auringolle pigmenttimuutoksille altistuneet alueet peitettynä.
  • D-vitamiinilisä suun kautta, mikäli tasot ovat matalat.
  • Välttämättömien rasvahappojen nauttiminen – päivässä pellavansiemenöljyä 15g tai 400mg pitkäketjuisia omega-3-rasvahappoja (DHA ja EPA).
  • Päivittäisenä lisäravinteena C-vitamiini (400 mg).
  • Arvioi ruokavaliosi uudelleen – siirry runsaasti kuituja ja vähän sokeria sisältävään, tuoretta ruokaa sisältävään ruokavalioon.
  • Tarkista meikki-, ihonhoito- ja hiustuotteitesi fotosensitiiviset (valolle herkistävät) raaka-aineet.