Please choose your preferred language

English Afrikaans

Esse visuaali - ihon ekosysteemi ja ihon mikrobiomiKuvittele kukoistavat koralliriutan rikas monimuotoisuus, tai terveen sademetsän vilkas toiminta. Näillä – ja useimmilla terveillä ekosysteemeillä – on yhteistä, että ne molemmat luottavat niissä asuvien organismien välillä oleviin monimutkaisiin suhteisiin.

Human Microbiome projektin aikana tehty tutkimus on osoittanut, että terve ihmisen iho on – kuten aiemmin mainitut ympäristöt – ekosysteemi. Se on koti laajalle kirjolle mikrobeja, jotka ollessaan terveitä ylläpitävät elinympäristöään. Kumppanuudet, jotka jaamme niiden kanssa ovat korvaamattomia.

Kuten muutkin ekosysteemit, ihosi luoman ympäristön terveys on herkässä tasapainossa, ja sitä voi uhata jotkin modernin elämäntyylin osa-alueet.

Altistuessamme tuotteille ja keinotekoisille ympäristöille, muokkaamme tasapainoa uhaten kumppanuutta, joka on syntynyt vuosituhansien aikana. Näin ihon mikrobiomi vaurioituu ja löydämme itsemme usein epäonnistuneelta etsintäretkeltä kaivaten ratkaisua ongelmiin, jotka olemmekin saaneet itse aikaan.

Säilöntäaineet ihonhoitotuotteissa, käsitellyt vesivarannot, saippuat, desinfiointiaineet ja kodinpesuaineet kaikki tappavat mikrobeja – jopa niitä mikrobeja, joiden me luotamme hoitavat ihomme kuntoa ja tasapainoa. Näiden asioiden suhteen meidän kannattaa olla tietoisia ja huomioida vaikutukset mikrobiomiimme. Valitse tuotteita, jotka ovat suunniteltu ihon mikrobiomi huomioiden ja pidä yllä tapoja, jotka vahvistavat ja parantavat tervettä mikrobiomia.

Suosituimmat vinkkimme:

Vinkki 1: Ota rauhassa puhdistuksen kanssa. Ihosi tuottaa arvokkaita öljyjä suurilla aineenvaihdunnan kustannuksilla, joten älä pese niitä pois kahdesti päivässä. Huuhtele kasvosi aamuisin vain haalealla vedellä aloittaaksesi päiväsi mikrobiystävällisellä tavalla.

Vinkki 2: Ole ilman meikkiä niin usein kuin voit. Meikittömyys tarkoittaa, ettei sinun tarvitse puhdistaa ihoasi niin syvästi, ja vinkki 1 jo kertookin miksi ihosi luonnollisista öljyistä kannattaa pitää kiinni.

Vinkki 3: Käänny kohti aurinkoa. Vietä ainakin 15 minuuttia auringossa joka päivä, jos voit – ilman aurinkosuojaa. Kyllä, kuulit oikein! D-vitamiini on elintärkeää terveydellesi kaikin tavoin, myös ihon kannalta. Muista kuitenkin välttää keskipäivän aurinkoa, jolloin auringonsäteet ovat vaarallisimmillaan.

Vinkki 4: Lopeta sokerin käyttö. Tämä on todennäköisesti suurin haaste, joka meillä on sinulle. Se vaatii elämäntapamuutoksen, mutta sano vain “Ei kiitos.” kerran, kahdesti, kolmesti, ja ennen kuin tiedätkään, se on automaattinen vastauksesi.

Vinkki 5: Liikunta on hyväksi sinulle, piste. Se on myös hyväksi ihon terveydelle. Hikoilu poistaa kehosta toksiineja, jotka kertyvät siihen ajan saatossa, ja sykkeesi nostattaminen yhdistettynä hyviin hengitystekniikoihin tehostaa verenkiertoa koko kehossasi, ihosi mukaanlukien.

Vinkki 6: Luonnossa liikkuminen istuttaa kehoosi ja ihoosi runsaasti luonnon parasta lääkettä – hyviä mikrobeja. Rewilding-tekniikan, ihon tasapainon uudelleenluomisen, sivuvaikutukset ovat myös omiaan alentamaan stressitasoja, nostattamaan onnellisuutta ja niin paljon muuta.

Vinkki 7: Vältä antibakteerisia aineita. Tämä kuulostaa vaikealta nykymaailmassamme, mutta kodin desinfioinnille on hyvin vähän tarvetta, ja olemassa on niin monia upeita ympäristötietoisia vaihtoehtoja, jotka ovat parempia sinulle ja ympäristölle.